Hundemassage

Ligesom mennesker vil alle hunde få mere velvære ved regelmæssig massage. Massage er især godt til ældre hunde med albue- og hofteledsdysplasi. Disse hunde har ofte mangel på muskler da smerte nedsætter lysten til motion. Ved blid genoptræning og massage kan musklerne genopbygges og derved kan hunden bedre aflaste sine led. Desuden frigives der ved massage endorfiner, som virker smertestillende. Massage af disse hunde kan altså give et bedre liv med færre smerter.

Problemer med at rejse og sætte sig, halthed samt besværet gang skyldes ofte forkortet og stram muskulatur, hvilket kan forekommer efter en periode med inaktivitet. Inaktivitet kan skyldes ro efter en operation, p.g.a. smerter, alderdom eller forskellige sygdomme. Ved massage og udstrækning strækkes stramme ledbånd, sener og muskler, hvilket giver øget tolerance i disse strukturer og dermed øget fleksibilitet og bevægelsesfrihed. Derved mindskes risikoen for muskelskader ved løb og spring. Når musklerne masseres efter en kraftig arbejdsindsats, masseres affaldsstofferne ud af musklerne inden de ophobes, og derved mindskes risikoen for træningsskader.

Hundemassage anbefales til:

• Genoptræning efter operation
• Gigt
• Albue- og hofteledsdysplasi
• Spændte, ømme og forkortede muskler
• Smertetilstande i og omkring led
• Kroniske smerter og halthed
• At forbygge skader
• At blødgøre arvæv, efter f.eks. en operation
• At øge blodcirkulationen
• At give velvære og ro