Tænder

Tandrensning hund
Tænder og tandbørstning

Du kan selv gøre en forskel! Undgå dårlige tænder hos din hund eller kat. 8 ud af 10 hunde og katte får problemer med tænderne – men en stor del af disse gener kan undgås ved daglig tandbørstning.

Er det virkelig muligt at børste tænder på et dyr?

Svaret er ja! Men det kræver tilvænning og træning. Til gengæld kan du være så privilegeret, at du sparer dyre behandlinger hos tanddyrlægen.

Fokus på tænder

Herning Dyrehospital har altid fokus på tænder. Hvis dit kæledyr er med i vores sundhedsprogram VetPlan, har du mulighed for at booke tid til en gratis tandkontrol, hver gang du vil have tjekket dit kæledyrs tænder. Er det nødvendigt med tandrens, får man også 25% rabat som medlem af VetPlan.

Smerter ved dårlige tænder

Tandproblemer hos dyr gør ondt, og smerte kan være uendeligt svært at se på et dyr. Ofte opdager folk det først, når de dårlige tænder er behandlet, og dyret er blevet smertefrit. Så er det som at få en helt ny hund eller kat. Se også hvordan du kan se symptomer på tandlidelser.

Forebygge tandproblemer

Du kan selv gøre en stor indsats og forebygge tandproblemer. Og forebyggelse er langt at foretrække frem for behandling, der kræver bedøvelse. Børst din hund/kats tænder dagligt. Det er ikke tilstrækkeligt at give tandrigtige godbidder/foder.

Tjek og undersøgelse af tænder

Tjek regelmæssigt, om din hund/kat har rødt og betændt tandkød, tandsten (gulligbrune belægninger), knækkede/beskadigede tænder, misfarvede blålige tænder, træsplinter, sår eller lignende.
Sørg for, at din hund/kat får undersøgt mundhulen af en dyrlæge minimum én gang årligt. Læs mere om tandtjek her.